woensdag 26 juli 2017

ZKV (zeer kort verhaal)


Zuster Hedwig.

Dit verhaal gaat over mijn oma.
Mijn oma was een verlegen meisje.
Ze was mager, wat niet zo gek was in die tijd, ze kwam uit een groot gezin waar soms niet veel te eten was.
Ook had ze lelijke littekens in haar hals omdat ze geopereerd was aan ontstoken klieren.

Veel later, toen ik als kind bij haar logeerde en we gingen met de bus naar de stad, ging ze met haar littekenkant naar het raam toe zitten.
Ze had er nog een trauma van.

Mijn oma zat op de nonnenschool.
Er was een hele lieve zuster die waarschijnlijk met het arme meisje te doen had en die haar regelmatig mee nam naar de keuken voor een dikke boterham met kaas en een beker melk.

Dat was zuster Hedwig.
Mijn oma sprak met liefde over haar.
Ze was haar lichtpuntje in haar moeilijke jeugd.

De naam Hedwig hoor je niet vaak meer, maar als ik hem hoor denk ik aan die lieve zuster Hedwig die haar plaatsje in de hemel zeker verdiend heeft.
En door de verhalen van oma heb ik het gevoel dat ik haar toch een beetje ken.

6 opmerkingen:

  1. Ik ken zo maar twee personen die Hedwig heten. De een is een dochter van een tennismaatje en de ander is een vriendin van mijn dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier hoor je die naam toch wel, en zeker bij onze zuiderburen...!
    Mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal over een lieve non. Fijn dat ze zo goed voor je oma zorgde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is altijd hartverwarmend te lezen als iemand om een ander geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er waren ook nonnen die echte krengen waren maar deze non had dus het hart op de juiste plaats. Wat een mooie herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ahhhhh zo'n lichtpuntje mag op de eerste rij in de hemel zitten hé vind ik wel,
    als iemand zo lief over je schrijft..... ontroerend, vraag je je wel eens af wat mensen na jouw dood over jou zouden zeggen?? ik wel, wat ze bij leven en welzijn niet doen, maar dan wel :-)
    stomme gedachte..

    BeantwoordenVerwijderen